Wat is een battle pass in games?

door | sep 23, 2024

battle pass

Volgens analist Michael Pachter verkocht Epic GamesFortnite tijdens het debuut van het derde seizoen in februari 2018 meer dan vijf miljoen battle passes, wat resulteerde in een omzet van meer dan 50 miljoen dollar op een enkele dag. Deze verrassende statistiek onderstreept de immense populariteit en impact van het battle pass-concept in de gamesbranche.

Een battle pass is een type monetisatiemethode waarbij spelers extra content kunnen verdienen door het spelen van het spel en het voltooien van specifieke uitdagingen. Dit beloningssysteem, geïnspireerd op het seizoensabonnement ticketingsysteem, is ontstaan bij Dota 2 in 2013 en wordt steeds populairder als alternatief voor abonnementen en loot boxes. Battle passes bieden meestal een gratis versie voor alle gebruikers en een betaalde premium versie met verbeterde items en cosmetische aanpassingen.

Kerninzichten

  • Een battle pass is een innovatieve monetisatievorm in games waarbij spelers extra content kunnen verdienen door het spelen van het spel en het voltooien van specifieke uitdagingen.
  • Battle passes bieden meestal een gratis versie voor alle gebruikers en een betaalde premium versie met verbeterde items en cosmetische aanpassingen.
  • Het battle pass-concept is geïnspireerd op het seizoensabonnement ticketingsysteem en is ontstaan bij Dota 2 in 2013.
  • Battle passes worden steeds populairder als alternatief voor abonnementen en loot boxes in de gamesbranche.
  • Volgens de statistieken kunnen battle passes enorme omzet genereren, zoals blijkt uit de recordverkopen van Fortnite’s battle passes.

Battle pass: Een nieuwe monetisatievorm voor games

Het concept van een battle pass

Een battle pass is een innovatief monetisatiesysteem dat steeds populairder wordt in de wereld van gaming. In tegenstelling tot traditionele downloadbare inhoud (DLC) of loottrekking-gebaseerde modellen, biedt een battle pass spelers een reeks beloningsniveaus die ze kunnen verdienen door hun in-game prestaties te verbeteren.

Wanneer spelers een battle pass kopen, krijgen ze toegang tot een reeks beloningsniveaus die progressief kunnen worden vrijgespeeld door in-game ervaringen te verzamelen, meestal in de vorm van battle pass beloningssysteem en battle pass progressie. Deze beloningen zijn meestal battle pass cosmetische items, zoals aanpassingen voor personages, wapens, emoties en andere decoratieve elementen die geen directe invloed hebben op de gameplay.

Hogere niveaus in de battle pass bevatten vaak meer gewilde battle pass incentives, zoals unieke skins of exclusieve elementen die spelers kunnen dragen als statussymbool tegenover andere spelers. Door deze opbouw wordt de speler gestimuleerd om door te blijven spelen en zijn battle pass verder te voltooien.

FunctieBeschrijving
Battle pass beloningssysteemEen reeks beloningsniveaus die spelers kunnen verdienen door in-game ervaringen te verzamelen.
Battle pass cosmetische itemsBeloningen zoals aanpassingen voor personages, wapens, emoties en andere decoratieve elementen.
Battle pass progressieDe doorlopende ervaring van spelers om hogere niveaus in de battle pass te bereiken.
Battle pass incentivesMeer gewilde beloningen op hogere niveaus, zoals unieke skins of exclusieve elementen.
battle pass elements

“De battle pass biedt een nieuwe, innovatieve manier voor gaming bedrijven om inkomsten te genereren, terwijl het spelers beloont voor hun betrokkenheid en voortgang in de game.”

Battle pass in de geschiedenis

Een van de eerste bekende voorbeelden van een battle pass-concept was te zien in Valve’s Dota 2 tijdens een evenement rond The International 2013, het jaarlijkse e-sports toernooi voor het spel. De “Compendium” bood unieke in-game content en andere functies voor spelers die hem aanschaften, waarbij 25% van alle inkomsten ging naar de prijzenpot voor het evenement. In 2016 voegde Valve de Compendium toe aan de grotere International Battle Pass en introduceerde later een maandelijkse versie daarvan met hun Dota Plus-abonnementsfunctie in 2018.

De populariteit van deze passes groeide aanzienlijk in 2018 met het gebruik in Epic Games’ Fortnite Battle Royale. Het enorme succes van Fortnite trok grote belangstelling voor de monetisatiemethoden, waaronder het battle pass-systeem. Het free-to-play spel nam een “seizoen”-gedreven releaseschema aan, waarbij elke seizoen ongeveer 10-20 weken duurde en een nieuwe set cosmetische items en emoties werden aangeboden, waarbij die van de vorige pass permanent onverkrijgbaar werden.

GameVerkochte eenhedenSpelersOmzet
Fortnite60 miljoen200 miljoen concurrent, 8,3 miljoen dagelijks$223 miljoen in maart 2018
Dota 2N/AN/A25% van battle pass-inkomsten naar prijzenpoel

Het battle pass-systeem in Fortnite Battle Royale heeft 100 tiers, maar in Seizoen 2 waren er 70 tiers. De battle pass kost 950 V-Bucks, met een optie om de Battle Bundle voor 2800 V-Bucks te kopen, die 25 extra tiers bevat. Elke seizoen van Fortnite duurt ongeveer tien weken. V-Bucks in het spel hebben een waarde van 1 cent per stuk.

“Het battle pass-systeem in Fortnite Battle Royale heeft 100 tiers, maar in Seizoen 2 waren er 70 tiers.”

In Dota 2 kunnen battle pass-eigenaren extra Battle Points verdienen door activiteiten als weddenschappen, stemmen op Arcana, en deelnemen aan verschillende in-game evenementen. Sommige exclusieve beloningen zoals Immortal-items zijn niet verhandelbaar tot na The International.

battle pass Dota 2

Conclusie

Battle passes winnen steeds meer aan populariteit als monetisatiemethode in free-to-play games, vooral in PVP-titels, waarbij ze langzaam de oudere abonnementsmodellen vervangen. Battle passes bieden spelers de mogelijkheid om beloningen te verdienen door te spelen, in plaats van direct te betalen voor in-game items. Dit systeem stimuleert ook spelers om verschillende gameplay stijlen te proberen.

Bij het implementeren van een battle pass is het belangrijk om factoren als de duur, beloningen, quests en prijs goed in balans te brengen om zowel nieuwe als bestaande spelers tevreden te houden en de impact op de game-economie te beheersen. Battle pass voordelen zoals het stimuleren van spelers om verschillende gameplay stijlen te proberen en het bieden van een alternatief voor directe aankopen, maken het een aantrekkelijke optie voor veel ontwikkelaars.

Tegelijkertijd brengen battle pass uitdagingen zoals het vinden van de juiste balans tussen beloningen en prijs, en het managen van de impact op de game-economie, belangrijke aandachtspunten met zich mee. Desondanks lijken battle passes een gevestigde trend te worden, waarbij ze loot boxes vervangen als monetisatiemethode voor veel games en de toekomst van battle passes er rooskleurig uitziet.

FAQ

Wat is een battle pass in games?

Een battle pass is een type monetisatiemethode in de gamesbranche waarbij spelers extra content kunnen verdienen door het spelen van het spel en het voltooien van specifieke uitdagingen. Het battle pass-concept is geïnspireerd op het seizoensabonnement ticketingsysteem en is ontstaan bij Dota 2 in 2013. Battle passes bieden meestal een gratis versie voor alle gebruikers en een betaalde premium versie met verbeterde items en cosmetische aanpassingen.

Hoe werkt een battle pass?

Zodra een speler de battle pass heeft, krijgt hij een aantal beloningsniveaus te zien. Door genoeg ervaring te verzamelen om een niveau te voltooien, krijgt de speler de beloningen die op dat niveau worden aangeboden. Deze beloningen zijn meestal cosmetisch van aard, zoals aanpassingsmogelijkheden voor personages en wapens, emoties en andere elementen die geen invloed hebben op de gameplay. Ervaring wordt verzameld door normale gameplay en vaak ook door in-game uitdagingen.

Waar komt het battle pass-concept vandaan?

Een van de eerste bekende voorbeelden van een battle pass-concept was te zien in Valve’s Dota 2 tijdens een evenement rond The International 2013, het jaarlijkse e-sports toernooi voor het spel. De “Compendium” bood unieke in-game content en andere functies voor spelers die hem aanschaften. In 2018 introduceerde Valve de maandelijkse Dota Plus-abonnementsfunctie met een battle pass-systeem. De populariteit van deze passes groeide aanzienlijk in 2018 met het gebruik in Epic Games’ Fortnite Battle Royale.

Waarom worden battle passes populairder dan andere monetisatiemethoden?

Battle passes bieden spelers de mogelijkheid om beloningen te verdienen door te spelen, in plaats van direct te betalen voor in-game items. Dit systeem stimuleert ook spelers om verschillende gameplay stijlen te proberen. Battle passes lijken een gevestigde trend te worden, waarbij ze loot boxes vervangen als monetisatiemethode voor veel games.
role queue

Wat is een role queue?

Een role queue is een systeem in games waarbij spelers een specifieke rol kiezen voordat ze een match starten. Ontdek hoe dit de gameplay beïnvloedt en teambalans verbetert.

microtransactie

Wat is een microtransactie?

Ontdek wat microtransacties zijn en hoe ze werken in games. Leer over de voor- en nadelen en de impact op de game-industrie en spelerservaring.

open world games

Wat is een free roam game?

Ontdek wat een free roam game is en hoe deze games je vrijheid geven om virtuele werelden te verkennen. Leer meer over populaire titels en gameplay-elementen.

debuff

Wat is een debuff?

Een debuff is een negatief effect in games dat de prestaties van een personage vermindert. Ontdek hoe debuffs werken en hun impact op gameplay in onze uitgebreide kennisbank.

gamepad

Wat is een gamepad?

Een gamepad is een essentieel accessoire voor gamers. Ontdek wat een gamepad precies is, hoe het werkt en waarom het zo populair is onder spelers van verschillende platforms.

co-op games

Wat is een co-op game?

Ontdek wat een co-op game is en hoe het multiplayer-ervaring naar een hoger niveau tilt. Lees meer over samenwerking en plezier in coöperatieve games.

leveling systeem

Wat is een leveling systeem?

Ontdek wat een leveling systeem inhoudt en hoe het je game-ervaring verbetert. Leer over progressie, beloningen en uitdagingen in diverse spellen.

hit scan

Wat is een hit scan?

Ontdek wat een hit scan is in games en hoe het de gameplay beïnvloedt. Leer over de voor- en nadelen van hit scan wapens in verschillende genres en spelstijlen.

side-scroller

Wat is een side-scroller?

Ontdek wat een side-scroller is en hoe dit spelgenre werkt. Leer over de kenmerken, geschiedenis en populaire voorbeelden van deze klassieke gamestijl.

health bar

Wat is een health bar?

Een health bar toont de levenspunten van een personage in games. Ontdek hoe deze belangrijke interface-element werkt en waarom het cruciaal is voor gameplay.

respawn point

Wat is een respawn point?

Ontdek wat een respawn point is in videogames. Leer over de functie, types en impact van respawn points op gameplay en strategie. Essentiële kennis voor gamers.

hit detection

Wat is een hit detection?

Ontdek wat hit detection is en hoe het werkt in videogames. Leer over de technieken die bepalen of een aanval raakt of mist, en hoe dit de gameplay beïnvloedt.

cooldown timer

Wat is een cooldown timer?

Ontdek wat een cooldown timer is en hoe deze werkt in games. Lees meer over de rol van cooldown timers in gameplay en strategie in onze kennisbank.

loadout

Wat is een loadout?

Ontdek wat een loadout is en hoe het je gameplay beïnvloedt. Leer over wapens, uitrusting en strategieën om je prestaties in games te verbeteren.

deathmatch

Wat is een deathmatch?

Ontdek wat een deathmatch inhoudt in de wereld van gaming. Lees over de kenmerken, populaire spellen en strategieën van deze intense spelvariant.

triple kill

Wat is een triple kill?

Een triple kill is een prestatie in gaming waarbij een speler drie tegenstanders snel achter elkaar uitschakelt. Ontdek meer over deze indrukwekkende zet in verschillende games

turn-based combat

Wat is turn-based combat?

Ontdek wat turn-based combat inhoudt en hoe het werkt in games. Leer over de strategie, tactieken en populaire spellen die deze spelmodus gebruiken.