De game industrie groeit snel en is een belangrijk deel van de entertainment wereld. Het gaat om bedrijven en mensen die games maken, verkopen en uitgeven. Er zijn veel soorten games, van spelletjes tot games die serieus thema’s behandelen.
In Nederland werken er ongeveer 4.560 mensen in deze industrie. Ze zijn verspreid over 630 bedrijven, vooral in de Randstad. Hoewel de industrie in Nederland nog jong is, bereiken Nederlandse game-makers een groot publiek wereldwijd. In 2022 speelden er zelfs 9,6 miljoen Nederlanders games.
Kernpunten
- De game industrie is een snel groeiende sector binnen de entertainment sector
- De industrie omvat bedrijven en professionals die zich bezighouden met het ontwikkelen, uitgeven en verkopen van computerspellen
- Nederland telde in 2021 circa 4.560 werkenden en 630 bedrijven in deze industrie
- Nederlandse game-ontwikkelaars bedienen een wereldwijd publiek
- In 2022 speelden naar schatting 9,6 miljoen Nederlanders videogames
Inleiding en Kerncijfers van de Game Industrie
De Nederlandse game-industrie is heel divers. Er zijn games voor plezier en games voor specifieke doelen. Denk aan games voor onderwijs of training. Nederland staat wereldwijd bekend om deze specifieke games.
Er zijn ook makers die games gebruiken om verhalen te delen of om belangrijke thema’s aan te pakken. Dit maakt de industrie nog interessanter.
Videogames: een Diversiteit aan Ervaringen
Er zijn veel verschillende soorten games. Van populaire games tot games met een doel. Deze games zijn er voor pc, smartphones, tablets en spelconsoles.
Groei tijdens de Coronajaren
De game-industrie groeide sterk in de coronajaren. De wereldwijde omzet steeg van 144,4 naar 192,7 miljard dollar. In Nederland ging de omzet van 225 tot 300 miljoen euro naar 420 tot 440 miljoen euro in 2021.
De industrie lijkt nu stabiel te zijn, maar er is nog groei. Professionals zijn optimistisch over de toekomst. Ze zien kansen in de digitalisering.
Kernfactoren | Cijfers |
---|---|
Werknemers in de Nederlandse game-industrie | Circa 4,560 in 2021 |
Aantal game-bedrijven in Nederland | Circa 630 in 2021 |
Aandeel Nederlandse game-ontwikkelaars gericht op applied games | Circa 33% in 2018 |
Omzet Nederlandse game-industrie | Van 225-300 miljoen in 2018 naar 420-440 miljoen in 2021 |
Nieuwe Nederlandse games | 16 in 2021, 24 in 2022, 18 in 2023 |
Nederlandse gamers | 9.6 miljoen in 2022, 52% speelt games, waarvan 21% dagelijks en 15% wekelijks |
Nederlandse huishoudens met gameconsole | 32% in 2022 |
Wereldwijd kijkers naar e-sports en livestreams | 532 miljoen voor e-sports, 920 miljoen voor livestreams in 2022 |
Subsidie voor Nederlandse gameprojecten | 300.000 – 420.000 euro per jaar tussen 2019-2023 |
Investeringen in Midgame Fund | 500.000 euro in 3 games in 2023 |
“De game-industrie biedt een breed scala aan innovatieve en impactvolle toepassingen, van entertainment tot serious gaming.”
De Computerspelindustrie
De computerspelindustrie groeit snel en is erg dynamisch. Het gaat om het maken, uitgeven en verkopen van computerspellen. Er zijn verschillende groepen, zoals game ontwikkelaars, game uitgeverijen en game distributie bedrijven.
De laatste jaren is de omzet van de computerspelindustrie enorm toegenomen. Het begon bij 10 miljard euro in 2008 en is nu bijna 200 miljard euro in 2021. Duizenden mensen werken in deze sector, van programmeurs tot marketeers.
De grootste markten zijn Azië, de Verenigde Staten en Europa. Nederland speelt ook een grote rol, dankzij bedrijven zoals Guerrilla Games en Radarsoft.
Regio | Marktaandeel |
---|---|
Azië | 47% |
Noord-Amerika | 27% |
Europa | 22% |
Rest van de wereld | 4% |
Er zijn zes belangrijke gebieden in de computerspelindustrie. Dit zijn game ontwikkeling, uitgeverijen, distributiekanalen, retailers, consumenten en hardwarefabrikanten. Bedrijven zoals Electronic Arts en Nintendo zijn toonaangevend.
“In augustus 2018 werd Tencent Games uit China de grootste producent van online games wereldwijd.”
Conclusie
De game industrie groeit snel en is heel divers. Over de hele wereld maken ontwikkelaars allerlei soorten games. Van spelletjes tot games die echt iets willen zeggen.
In Nederland is de game industrie nog jong, maar wordt ze al erg gewaardeerd. Dit is een goed teken voor de toekomst.
De toekomst van games ziet er veelbelovend uit. In 2024 zullen minstens de helft van de mensen wereldwijd gamen. De industrie groeit snel, naar bijna €300 miljard in 2027.
Game ontwikkeling en game beleid worden steeds belangrijker. Technologie zoals AI en cloud gaming maakt nieuwe mogelijkheden.
De game industrie blijft groeien en innoveren. Ze wil meer en meer mensen wereldwijd bereiken met digitale ervaringen. Nederland speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling.