In 2017 werden games met micro-transacties erg populair. Spelers konden in-game aankopen doen. League of Legends, een game met dit model, had in 2017 ongeveer 100 miljoen spelers wereldwijd.
Een loot box is een virtuele doos met willekeurige items. Spelers kopen deze doos en openen hem. Ze krijgen dan items die ze in de game kunnen gebruiken. Dit kan zijn van wapens tot kleding voor hun personage.
Loot boxes zijn steeds meer gebruikt om games te verdienen. Ze zijn erg populair geworden.
Kerninzichten
- Loot boxes bieden spelers de kans om willekeurige virtuele items te verkrijgen door ofwel langdurig te spelen of een kleine hoeveelheid echt geld uit te geven.
- Het gebruik van loot boxes is een veelbesproken onderwerp geworden vanwege zorgen over de mogelijke link met gokken en de impact op kwetsbare spelers, vooral kinderen.
- De opkomst van loot boxes heeft geleid tot discussies over regelgeving en ethische kwesties rondom deze in-game aankopen.
- Ouders wordt geadviseerd om aandacht te besteden aan de spellen die hun kinderen spelen en het gesprek aan te gaan over de mogelijk verslavende eigenschappen van loot boxes.
- Experts pleiten voor duidelijke leeftijdsgrenzen en waarschuwingen bij games die loot boxes bevatten om consumenten beter te beschermen.
Inleiding: De opkomst van loot boxen in games
De game-industrie is veranderd door DLC en micro-transacties. Sinds 2000, met het internet, begonnen uitgevers spellen in stukjes op te knippen. Ze boden extra content tegen betaling aan. In 2010 maakten ze al 24% van hun inkomsten uit DLC.
De ontwikkeling van downloadable content en micro-transacties
Micro-transacties zijn nu erg populair, met spelers die kleine bedragen uitgeven voor virtuele items. In 2017 zijn games vaak gratis, maar je kunt in-game aankopen doen.
Het verschijnen van loot boxen als een nieuw verdienmodel
Loot boxen zijn de nieuwste ontwikkeling. Spelers kunnen kans maken op virtuele items. In FIFA’s Ultimate Team-modus maakt 90% van de inkomsten uit aangekochte pakken.
Andere games, zoals Rainbow Six: Siege, gebruiken ook loot boxen. Dit is een belangrijk deel van hun verdienmodel.
Game | Loot box / Microtransactie Praktijk |
---|---|
FIFA Ultimate Team (FUT) | Meer inkomsten uit FUT dan de hele game-verkoop voor drie opeenvolgende jaren |
Rainbow Six: Siege | Hoofdzakelijk cosmetische items of te verdienen door gameplay |
Red Dead Redemption 2 en Grand Theft Auto V | Solide single-player ervaringen zonder opdringerige microtransacties |
League of Legends | Gratis-te-spelen model met redelijke grind voor kampioenen, maar spelers kunnen kiezen om geld uit te geven aan cosmetische items |
“Fifa verdient meer uit FUT (FIFA Ultimate Team) dan uit de hele verkoop van het spel zelf voor drie opeenvolgende jaren.”
Hoe werken loot boxen?
Loot boxen zijn erg populair in games. Ze geven spelers de kans om virtuele items te winnen of te kopen. Je weet nooit precies wat je krijgt, van gewone items tot zeldzame dingen.
Manieren om een loot box te verkrijgen: verdienen of kopen
Je kunt loot boxen verdienen door het spel te spelen. Door lang en veel te spelen, kun je punten of credits verzamelen. Of je kunt ze kopen met echt geld. Dit is sneller.
Het loot box systeem: virtuele schatkisten met willekeurige beloningen
- Loot boxen zijn als een virtuele schatkist. Je weet niet wat je krijgt tot je de box opent.
- De items in de loot box zijn willekeurig. Je kunt alles krijgen van gewone items tot zeldzame dingen.
- Deze methode maakt het spannend om de loot box te openen. Maar soms kun je teleurgesteld zijn als je niet wat je wil krijgt.
Loot boxen zijn erg populair geworden in de game-industrie. Veel grote uitgeverijen gebruiken ze om geld te verdienen. Spelers kunnen kiezen om extra te betalen voor de kans op geweldige beloningen.
De controversie rondom loot boxen
Loot boxen zijn virtuele geschenkkistjes in games. Ze zijn bekend vanwege de controverse. Ze lijken op gesimuleerd gokken, waar spelers kansspelen om virtuele items te winnen.
Loot boxen als een vorm van gesimuleerd gokken
Spelers vinden het spannend om loot boxes te openen. Dit kan verslavend zijn. Ook kunnen spelers virtuele items verkopen voor echt geld, wat gokken is.
Zorgen over verslaving en kwetsbaarheid van jongeren
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor loot boxen. Ze kunnen verslaafd raken. Dit is een grote zorg voor de gezondheid.
In 2018 onderzocht de Kansspelautoriteit loot boxen. Ze vonden dat sommige niet volgens de regels waren. In 2021 kreeg EA Games een boete van €10 miljoen.
“Loot boxen zijn misleidend ontworpen en manipulatief, vooral voor minderjarigen. De gamesindustrie moet meer verantwoordelijkheid nemen om jongeren te beschermen tegen deze risico’s.”
– Kim van Sparrentak, Europarlementariër
De discussie over loot boxen en gesimuleerd gokken gaat door. Er is veel aandacht voor de risico’s, vooral voor kwetsbare groepen.
Loot boxen en regelgeving
Loot boxen zijn in Nederland niet illegaal, maar de overheid is wel bezorgd. De Kansspelautoriteit zegt dat loot boxen nog niet onder de Wet op de kansspelen vallen. Dit is omdat de items uit loot boxen nu niet voor echt geld kunnen worden verkocht.
Maar als loot boxen wel voor echt geld te koop zijn, zijn ze illegaal. Dit is een groot probleem.
De ACM en de Europese Commissie hebben veel onderzoek gedaan naar loot boxen. Ze vinden dat 70-80% van hun onderzoeken gericht zijn op het beschermen van consumenten. Ook ontdekten ze dat 148 van de 399 onderzochte webshops manipulatieve praktijken gebruiken. Dit is slecht voor consumenten.
Loot boxen en de Nederlandse wetgeving
De Nederlandse overheid en Europese regels zijn belangrijk voor loot boxen. Ze helpen om de regels en risico’s duidelijk te maken. Er zijn wetten zoals de Richtlijn oneerlijke handelspraktijken en de Consumentenrechten Richtlijn.
De Kansspelautoriteit raadt ouders aan om kinderen geen loot boxen te laten openen. Dit is belangrijk om kinderen te beschermen. De overheid kijkt goed naar de legaliteit van loot boxen in Nederland.
Gevolgen van loot boxen voor consumenten
Loot boxen hebben grote gevolgen voor consumenten. Ze verkopen vaak incomplete games. Dit betekent dat belangrijke onderdelen in loot boxen zitten. Spelers moeten dan meer betalen om verder te kunnen.
Daarnaast brengen loot boxen economische risico’s met zich mee. Spelers kunnen veel geld kwijtraken door loot boxen te kopen. Dit kan leiden tot geldverlies en zelfs verslaving, vooral bij jongere spelers.
Incomplete games en verleiding tot aankopen
Games worden vaak verkocht als compleet, maar soms ontbreken belangrijke onderdelen. Deze onderdelen zitten dan in loot boxen. Dit maakt spelers verleid om meer te kopen om verder te komen.
Economische risico’s: verlies van geld en verslaving
Loot boxen kunnen veel geld kosten. Spelers verliezen vaak veel door te veel te kopen. Dit kan leiden tot geldverlies en verslaving, vooral bij jongeren.
Ouders moeten op de hoogte zijn van deze risico’s. Ze moeten hun kinderen beperken in hun uitgaven. De game-industrie moet transparant zijn over deze praktijken en spelers beschermen.
“Loot boxen worden steeds vaker gezien als een vorm van gesimuleerd gokken, waarbij spelers worden verleid om geld uit te geven zonder garantie op waardevolle beloningen.”
Loot box en de vergelijking met gokken
Loot boxen lijken op gokken, maar zijn technisch gezien anders. Ze hebben geen geld als beloning. Toch voelen ze zich vaak net als gokkasten, met een kans op zeldzame items. De spanning bij het openen van een loot box maakt het verslavend.
Je kunt virtuele items uit een loot box verkopen voor echt geld. Dit is gokken. Onderzoek toont aan dat lootboxes soms leiden tot gokverslaving, vooral bij jonge spelers.
In november 2017 kwam de discussie over lootboxen op gang. Dit gebeurde toen EA ‘Star Wars Battlefront 2’ uitbracht met loot boxes. Nu hebben elf gokbedrijven in Nederland een vergunning gekregen. Online gokken wordt steeds populairder.
- 46% van social casino spelers in de VS geeft geld uit
- Lootboxes worden gezien als een vorm van gokken die kan leiden tot verslaving
- De toekomst van lootboxen hangt af van de liberalisering van kansspelwetgeving
“Lootboxes worden gelijkgesteld aan gokken en leiden volgens onderzoekers tot problematisch gedrag.”
Conclusie
Loot boxen zijn een nieuw fenomeen in de game-industrie. Ze brengen veel controverse en zorgen met zich mee. Het systeem is legaal, maar lijkt veel op gokken.
De willekeurige beloningen en de spannende presentatie maken het verslavend. Vooral voor jongeren is dit een groot risico.
Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 10 loot boxes niet voldoen aan de Wet op de Kansspelen. Ze hebben een verslavingsrisico, net als fruitautomaten en roulette. Jongeren zijn extra gevoelig voor kansspelverslaving.
Ouders en beleidsmakers moeten de risico’s van loot boxen begrijpen. Ze moeten actie ondernemen om kinderen te beschermen. Spellenmakers moeten ook maatregelen nemen tegen verslaving.