Wat is een matchmaking rating (MMR)?

door | sep 9, 2024

matchmaking rating (MMR)

Matchmaking Rating, ook wel bekend als MMR, is een numerieke waarde die het vaardigheidsniveau van elke speler in een online game bepaalt. Deze waarde wordt gebruikt in de matchmaking om spelers van vergelijkbaar niveau tegen elkaar te laten spelen. Winnen verhoogt de MMR van een speler, terwijl verliezen deze verlaagt. Het MMR-systeem probeert ervoor te zorgen dat elk team een gelijke kans heeft om te winnen door spelers met vergelijkbare vaardigheden tegen elkaar te matchen. Het streven is om over de lange termijn een win-verliesverhouding van ongeveer 50/50 voor alle spelers te bereiken, behalve voor de allerbeste spelers.

Belangrijkste inzichten

  • Matchmaking Rating (MMR) is een numerieke waarde die het vaardigheidsniveau van elke speler aangeeft
  • Het MMR-systeem matcht spelers met vergelijkbare vaardigheden tegen elkaar om een eerlijk spel te garanderen
  • Slechts 0,06% van de Dota 2-spelers bevindt zich in de laagste Herald 1-rang, wat aantoont hoe competitief het spel is
  • Spelers streven naar een 50/50 win-verliesverhouding op de lange termijn, behalve voor de zeer beste spelers
  • Winnen verhoogt de MMR, terwijl verliezen deze verlaagt

Wat is een matchmaking rating (MMR)?

Ranked Matchmaking

Het Ranked Matchmaking-systeem in games zoals Rocket League stelt spelers in staat om seizoensgebonden rankingmedailles te verdienen op basis van hun Matchmaking Rating (MMR). Spelers met de hoogste MMR-waarden worden op de wereldranglijsten vermeld. Deze MMR-waarden worden aangepast op basis van de rol die de speler heeft geselecteerd en zijn eerdere prestaties in die rol.

Het duurt ongeveer 10 gerankte wedstrijden om een MMR voor ranked matchmaking te kalibreren. Bot-games en training-wedstrijden gebruiken geen MMR, maar worden gebruikt voor het ontwikkelen van vaardigheden en het verbeteren van de algemene prestaties.

RankMMR Range
Supersonic Legend1860+
Grand Champion 31715-1860
Grand Champion 21574-1715
Grand Champion 11435-1574
Champion 31315-1435
Champion 21195-1315
Champion 11075-1195
Diamond 3995-1075
Diamond 2915-995
Diamond 1835-915
Platinum 3755-775
Platinum 2695-715
Platinum 1635-655
Gold 3575-595
Gold 2515-535
Gold 1455-475
Silver 3395-415
Silver 2335-355
Silver 1275-295
Bronze 3208-231
Bronze 2148-172
Bronze 1-100 tot -48
OngerangdGeen specifiek MMR-bereik

De Rocket League-spelersbasis volgt doorgaans een klokvoetbalverdeling, waarbij de meerderheid van de spelers is geclusterd rond de middelste rangen zoals Gold en Platinum. De verdeling wordt schaarser naarmate spelers hogere rangen als Grand Champion en hoger bereiken.

MMR distribution

“Valorant gebruikt een verborgen MMR (Matchmaking Rating) en een zichtbare rank rating (RR) om wedstrijdplaatsingen te bepalen.”

MMR-verdeling en -onzekerheid

In League of Legends bepaalt het Matchmaking Rating (MMR) systeem de vaardigheidsniveaus van spelers en zorgt het voor evenwichtige wedstrijden. Uit schattingen van Valve blijkt dat ongeveer 5% van de spelers een MMR lager heeft dan 1100, terwijl 10% onder de 1500 en 50% onder de 2250 zit. Aan de andere kant heeft 95% van de spelers een MMR lager dan 3900.

Echter, analyse van OpenDota toont een hoger gemiddeld MMR van ongeveer 3100, wat suggereert dat minder vaardige spelers minder geneigd zijn om hun MMR openbaar te maken. Dit wijst erop dat de werkelijke MMR-verdeling mogelijk iets anders is dan de schattingen.

Naast de MMR-verdeling is ook de MMR-onzekerheid van belang. Dit is de standaardafwijking van een speler’s MMR en geeft aan hoe zeker het systeem is over iemands vaardigheidsniveau. Nieuwe accounts met weinig gespeelde wedstrijden hebben meestal een hoge onzekerheid, terwijl oudere accounts met veel wedstrijden een lage onzekerheid hebben.

RangSpelerverdeling
IJzer7.8%
Brons18.95%
Zilver21%
Goud22%
Platina16%
Smaragd11%
Diamant2.7%
Master0.46%
Grootmeester0.06%
Challenger0.03%
MMR distribution

De MMR-verdeling en -onzekerheid zijn belangrijke factoren in het matchmaking-systeem van League of Legends. Ze bepalen niet alleen de kwaliteit van de wedstrijden, maar ook de uitdagingen die spelers op verschillende vaardigheidsniveaus kunnen verwachten.

Conclusie

De Matchmaking Rating (MMR) is een belangrijk mechanisme in veel online games om spelers van vergelijkbaar vaardigheidsniveau tegen elkaar te laten spelen. Door de MMR te gebruiken, probeert het matchmakingsysteem ervoor te zorgen dat elke wedstrijd een faire kans op winst biedt voor beide teams. Hoewel de precieze MMR-verdeling onder spelers verborgen blijft, is het duidelijk dat MMR een cruciale rol speelt in het creëren van uitdagende en spannende gameplay-ervaringen voor spelers op alle niveaus.

De initiële MMR-score wordt bepaald door factoren zoals prestaties in plaatsingswedstrijden of het vaardigheidsniveau in vorige seizoenen. Gaandeweg fluctueert de MMR op basis van de uitkomsten van wedstrijden, waarbij winsten de score verhogen en verliezen deze verlagen. De verandering in MMR na een wedstrijd hangt af van de MMR van de tegenstander.

Door consistent presteren over meerdere wedstrijden stabiliseert de MMR zich. Sommige games implementeren zelfs seizoensresets om de MMR opnieuw te kalibreren. Op deze manier zorgt MMR voor gebalanceerde wedstrijden en competitieve gameplay-ervaringen. Bovendien weerspiegelt een stijgende MMR de progressie in vaardigheden, wat spelers motiveert om beter te worden en eerlijke concurrentie op basis van strategie te stimuleren.

FAQ

Wat is een matchmaking rating (MMR)?

Matchmaking Rating, ook wel bekend als MMR, is een numerieke waarde die het vaardigheidsniveau van elke speler bepaalt. Deze waarde wordt gebruikt in de matchmaking om spelers van vergelijkbaar niveau tegen elkaar te laten spelen.

Hoe werkt het Ranked Matchmaking-systeem?

Het Ranked Matchmaking-systeem stelt spelers in staat om seizoensgebonden rankingmedailles te verdienen op basis van hun MMR. Spelers met de hoogste ratings worden op de wereldranglijsten vermeld. MMR-waarden worden aangepast op basis van de rol die de speler heeft geselecteerd en zijn eerdere prestaties in die rol.

Wat is de verdeling en onzekerheid van MMR?

Volgens schattingen van Valve heeft ongeveer 5% van de spelers een MMR lager dan 1100, 10% onder de 1500, 50% onder de 2250 en 95% onder de 3900. Analyse van OpenDota toont echter een hoger gemiddeld MMR van ongeveer 3100, wat suggereert dat minder vaardige spelers minder geneigd zijn om hun MMR openbaar te maken. Onzekerheid is de standaardafwijking van een spelers MMR en geeft aan hoe zeker het systeem is over iemands vaardigheidsniveau.
role queue

Wat is een role queue?

Een role queue is een systeem in games waarbij spelers een specifieke rol kiezen voordat ze een match starten. Ontdek hoe dit de gameplay beïnvloedt en teambalans verbetert.

microtransactie

Wat is een microtransactie?

Ontdek wat microtransacties zijn en hoe ze werken in games. Leer over de voor- en nadelen en de impact op de game-industrie en spelerservaring.

open world games

Wat is een free roam game?

Ontdek wat een free roam game is en hoe deze games je vrijheid geven om virtuele werelden te verkennen. Leer meer over populaire titels en gameplay-elementen.

debuff

Wat is een debuff?

Een debuff is een negatief effect in games dat de prestaties van een personage vermindert. Ontdek hoe debuffs werken en hun impact op gameplay in onze uitgebreide kennisbank.

gamepad

Wat is een gamepad?

Een gamepad is een essentieel accessoire voor gamers. Ontdek wat een gamepad precies is, hoe het werkt en waarom het zo populair is onder spelers van verschillende platforms.

co-op games

Wat is een co-op game?

Ontdek wat een co-op game is en hoe het multiplayer-ervaring naar een hoger niveau tilt. Lees meer over samenwerking en plezier in coöperatieve games.

leveling systeem

Wat is een leveling systeem?

Ontdek wat een leveling systeem inhoudt en hoe het je game-ervaring verbetert. Leer over progressie, beloningen en uitdagingen in diverse spellen.

hit scan

Wat is een hit scan?

Ontdek wat een hit scan is in games en hoe het de gameplay beïnvloedt. Leer over de voor- en nadelen van hit scan wapens in verschillende genres en spelstijlen.

side-scroller

Wat is een side-scroller?

Ontdek wat een side-scroller is en hoe dit spelgenre werkt. Leer over de kenmerken, geschiedenis en populaire voorbeelden van deze klassieke gamestijl.

health bar

Wat is een health bar?

Een health bar toont de levenspunten van een personage in games. Ontdek hoe deze belangrijke interface-element werkt en waarom het cruciaal is voor gameplay.

respawn point

Wat is een respawn point?

Ontdek wat een respawn point is in videogames. Leer over de functie, types en impact van respawn points op gameplay en strategie. Essentiële kennis voor gamers.

hit detection

Wat is een hit detection?

Ontdek wat hit detection is en hoe het werkt in videogames. Leer over de technieken die bepalen of een aanval raakt of mist, en hoe dit de gameplay beïnvloedt.

cooldown timer

Wat is een cooldown timer?

Ontdek wat een cooldown timer is en hoe deze werkt in games. Lees meer over de rol van cooldown timers in gameplay en strategie in onze kennisbank.

loadout

Wat is een loadout?

Ontdek wat een loadout is en hoe het je gameplay beïnvloedt. Leer over wapens, uitrusting en strategieën om je prestaties in games te verbeteren.

deathmatch

Wat is een deathmatch?

Ontdek wat een deathmatch inhoudt in de wereld van gaming. Lees over de kenmerken, populaire spellen en strategieën van deze intense spelvariant.

triple kill

Wat is een triple kill?

Een triple kill is een prestatie in gaming waarbij een speler drie tegenstanders snel achter elkaar uitschakelt. Ontdek meer over deze indrukwekkende zet in verschillende games

turn-based combat

Wat is turn-based combat?

Ontdek wat turn-based combat inhoudt en hoe het werkt in games. Leer over de strategie, tactieken en populaire spellen die deze spelmodus gebruiken.