Wat is een matchmaking rating (MMR)?

door | sep 9, 2024

matchmaking rating (MMR)

Matchmaking Rating, ook wel bekend als MMR, is een numerieke waarde die het vaardigheidsniveau van elke speler in een online game bepaalt. Deze waarde wordt gebruikt in de matchmaking om spelers van vergelijkbaar niveau tegen elkaar te laten spelen. Winnen verhoogt de MMR van een speler, terwijl verliezen deze verlaagt. Het MMR-systeem probeert ervoor te zorgen dat elk team een gelijke kans heeft om te winnen door spelers met vergelijkbare vaardigheden tegen elkaar te matchen. Het streven is om over de lange termijn een win-verliesverhouding van ongeveer 50/50 voor alle spelers te bereiken, behalve voor de allerbeste spelers.

Belangrijkste inzichten

  • Matchmaking Rating (MMR) is een numerieke waarde die het vaardigheidsniveau van elke speler aangeeft
  • Het MMR-systeem matcht spelers met vergelijkbare vaardigheden tegen elkaar om een eerlijk spel te garanderen
  • Slechts 0,06% van de Dota 2-spelers bevindt zich in de laagste Herald 1-rang, wat aantoont hoe competitief het spel is
  • Spelers streven naar een 50/50 win-verliesverhouding op de lange termijn, behalve voor de zeer beste spelers
  • Winnen verhoogt de MMR, terwijl verliezen deze verlaagt

Wat is een matchmaking rating (MMR)?

Ranked Matchmaking

Het Ranked Matchmaking-systeem in games zoals Rocket League stelt spelers in staat om seizoensgebonden rankingmedailles te verdienen op basis van hun Matchmaking Rating (MMR). Spelers met de hoogste MMR-waarden worden op de wereldranglijsten vermeld. Deze MMR-waarden worden aangepast op basis van de rol die de speler heeft geselecteerd en zijn eerdere prestaties in die rol.

Het duurt ongeveer 10 gerankte wedstrijden om een MMR voor ranked matchmaking te kalibreren. Bot-games en training-wedstrijden gebruiken geen MMR, maar worden gebruikt voor het ontwikkelen van vaardigheden en het verbeteren van de algemene prestaties.

RankMMR Range
Supersonic Legend1860+
Grand Champion 31715-1860
Grand Champion 21574-1715
Grand Champion 11435-1574
Champion 31315-1435
Champion 21195-1315
Champion 11075-1195
Diamond 3995-1075
Diamond 2915-995
Diamond 1835-915
Platinum 3755-775
Platinum 2695-715
Platinum 1635-655
Gold 3575-595
Gold 2515-535
Gold 1455-475
Silver 3395-415
Silver 2335-355
Silver 1275-295
Bronze 3208-231
Bronze 2148-172
Bronze 1-100 tot -48
OngerangdGeen specifiek MMR-bereik

De Rocket League-spelersbasis volgt doorgaans een klokvoetbalverdeling, waarbij de meerderheid van de spelers is geclusterd rond de middelste rangen zoals Gold en Platinum. De verdeling wordt schaarser naarmate spelers hogere rangen als Grand Champion en hoger bereiken.

MMR distribution

“Valorant gebruikt een verborgen MMR (Matchmaking Rating) en een zichtbare rank rating (RR) om wedstrijdplaatsingen te bepalen.”

MMR-verdeling en -onzekerheid

In League of Legends bepaalt het Matchmaking Rating (MMR) systeem de vaardigheidsniveaus van spelers en zorgt het voor evenwichtige wedstrijden. Uit schattingen van Valve blijkt dat ongeveer 5% van de spelers een MMR lager heeft dan 1100, terwijl 10% onder de 1500 en 50% onder de 2250 zit. Aan de andere kant heeft 95% van de spelers een MMR lager dan 3900.

Echter, analyse van OpenDota toont een hoger gemiddeld MMR van ongeveer 3100, wat suggereert dat minder vaardige spelers minder geneigd zijn om hun MMR openbaar te maken. Dit wijst erop dat de werkelijke MMR-verdeling mogelijk iets anders is dan de schattingen.

Naast de MMR-verdeling is ook de MMR-onzekerheid van belang. Dit is de standaardafwijking van een speler’s MMR en geeft aan hoe zeker het systeem is over iemands vaardigheidsniveau. Nieuwe accounts met weinig gespeelde wedstrijden hebben meestal een hoge onzekerheid, terwijl oudere accounts met veel wedstrijden een lage onzekerheid hebben.

RangSpelerverdeling
IJzer7.8%
Brons18.95%
Zilver21%
Goud22%
Platina16%
Smaragd11%
Diamant2.7%
Master0.46%
Grootmeester0.06%
Challenger0.03%
MMR distribution

De MMR-verdeling en -onzekerheid zijn belangrijke factoren in het matchmaking-systeem van League of Legends. Ze bepalen niet alleen de kwaliteit van de wedstrijden, maar ook de uitdagingen die spelers op verschillende vaardigheidsniveaus kunnen verwachten.

Conclusie

De Matchmaking Rating (MMR) is een belangrijk mechanisme in veel online games om spelers van vergelijkbaar vaardigheidsniveau tegen elkaar te laten spelen. Door de MMR te gebruiken, probeert het matchmakingsysteem ervoor te zorgen dat elke wedstrijd een faire kans op winst biedt voor beide teams. Hoewel de precieze MMR-verdeling onder spelers verborgen blijft, is het duidelijk dat MMR een cruciale rol speelt in het creëren van uitdagende en spannende gameplay-ervaringen voor spelers op alle niveaus.

De initiële MMR-score wordt bepaald door factoren zoals prestaties in plaatsingswedstrijden of het vaardigheidsniveau in vorige seizoenen. Gaandeweg fluctueert de MMR op basis van de uitkomsten van wedstrijden, waarbij winsten de score verhogen en verliezen deze verlagen. De verandering in MMR na een wedstrijd hangt af van de MMR van de tegenstander.

Door consistent presteren over meerdere wedstrijden stabiliseert de MMR zich. Sommige games implementeren zelfs seizoensresets om de MMR opnieuw te kalibreren. Op deze manier zorgt MMR voor gebalanceerde wedstrijden en competitieve gameplay-ervaringen. Bovendien weerspiegelt een stijgende MMR de progressie in vaardigheden, wat spelers motiveert om beter te worden en eerlijke concurrentie op basis van strategie te stimuleren.

FAQ

Wat is een matchmaking rating (MMR)?

Matchmaking Rating, ook wel bekend als MMR, is een numerieke waarde die het vaardigheidsniveau van elke speler bepaalt. Deze waarde wordt gebruikt in de matchmaking om spelers van vergelijkbaar niveau tegen elkaar te laten spelen.

Hoe werkt het Ranked Matchmaking-systeem?

Het Ranked Matchmaking-systeem stelt spelers in staat om seizoensgebonden rankingmedailles te verdienen op basis van hun MMR. Spelers met de hoogste ratings worden op de wereldranglijsten vermeld. MMR-waarden worden aangepast op basis van de rol die de speler heeft geselecteerd en zijn eerdere prestaties in die rol.

Wat is de verdeling en onzekerheid van MMR?

Volgens schattingen van Valve heeft ongeveer 5% van de spelers een MMR lager dan 1100, 10% onder de 1500, 50% onder de 2250 en 95% onder de 3900. Analyse van OpenDota toont echter een hoger gemiddeld MMR van ongeveer 3100, wat suggereert dat minder vaardige spelers minder geneigd zijn om hun MMR openbaar te maken. Onzekerheid is de standaardafwijking van een spelers MMR en geeft aan hoe zeker het systeem is over iemands vaardigheidsniveau.
pixel art game

Wat is een pixel art game?

Ontdek de charme van pixel art games: retro-geïnspireerde spellen met unieke visuele stijl. Leer meer over deze nostalgische en creatieve gamingtrend.

escort mission

Wat is een escort mission in games?

Een escort mission is een veelvoorkomend type opdracht in games waarbij spelers een NPC moeten beschermen en begeleiden. Ontdek de kenmerken en uitdagingen van deze missies.

frame rate

Wat is frame rate?

Ontdek wat frame rate is en hoe het de vloeiendheid van video en games beïnvloedt. Leer over de optimale instellingen voor verschillende toepassingen.

skill ceiling

Wat is een skill ceiling?

Ontdek wat een skill ceiling in games inhoudt en hoe het de speelervaring beïnvloedt. Leer over de impact op gameplay en progressie in verschillende genres.

joystick drift

Wat is joystick drift?

Ontdek wat joystick drift is, hoe het ontstaat en hoe je het kunt oplossen. Lees hier over de oorzaken en effecten van dit veelvoorkomende probleem bij gameconsoles.

early access

Wat is een early access game?

Ontdek wat een early access game is en hoe het werkt. Leer over de voordelen en risico's van het spelen van games in ontwikkeling voordat ze officieel uitkomen.

save point

Wat is een save point?

Ontdek wat een save point in games is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is voor spelers. Lees meer over deze essentiële functie in moderne videogames.

double jump

Wat is een double jump?

Ontdek wat een double jump is in games en hoe deze techniek je gameplay verbetert. Leer de oorsprong en toepassing van deze populaire spelmechanica.

respawn timer

Wat is een respawn timer?

Ontdek wat een respawn timer is en hoe deze werkt in games. Leer over de invloed op gameplay en strategieën om deze timer optimaal te benutten in verschillende speltypes.

aimbot

Wat is aimbot?

Ontdek wat aimbot is, hoe het werkt in games en waarom het gebruik ervan controversieel is. Leer over de gevolgen en detectiemethoden van deze cheat-software.

tech tree

Wat is een tech tree?

Ontdek wat een tech tree in games is en hoe het de spelervaring beïnvloedt. Leer over verschillende soorten tech trees en hun rol in strategische gameplay.

clan in games

Wat is een clan?

Ontdek wat een clan in games precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor gamers. Leer over de voordelen en hoe je zelf een clan kunt starten of joinen.

ray tracing

Wat is ray tracing?

Ray tracing is een geavanceerde grafische techniek die realistische lichteffecten in games en films creëert. Ontdek hoe het werkt en waarom het zo belangrijk is.

beta-test

Wat is een beta-test?

Ontdek wat een beta-test inhoudt voor games. Leer over het doel, het proces en de voordelen van beta-testen voor ontwikkelaars en spelers. Verbeter je kennis over game-ontwikkeling.

alpha-versie

Wat is een alpha-versie?

Ontdek wat een alpha-versie is in de gamewereld. Lees over de kenmerken, voordelen en risico's van deze vroege testfase in softwareontwikkeling.

skill tree

Wat is een skill tree?

Ontdek wat een skill tree is en hoe het werkt in games. Leer over de rol van skill trees bij karakterontwikkeling en het vrijspelen van nieuwe vaardigheden tijdens het gamen.

season pass

Wat is een season pass?

Ontdek wat een season pass is en hoe het je game-ervaring verbetert. Lees over de voordelen, kosten en populaire games met season passes in onze uitgebreide gids.

loot box

Wat is een loot box?

Ontdek wat loot boxes zijn, hoe ze werken in games en waarom ze controversieel zijn. Lees meer over de ethische en juridische kwesties rondom loot boxes in Nederland.