Wat is ray tracing?

door | sep 9, 2024

ray tracing

Did you know that sinds ongeveer 2015, path tracing is een meer gangbare manier geworden van het renderen van een 3D-scène? Deze geavanceerde grafische techniek, ook wel “straaltracering” genoemd, maakt het mogelijk om realistische lichteffecten te creëren in games en films. In tegenstelling tot traditionele, gerasterde rendering, berekent ray tracing wat licht doet, ook buiten je gezichtsveld. Hierdoor zijn superrealistische schaduwen, reflecties en zichtbare lichtstralen mogelijk.

Ray tracing maakt het mogelijk om de interactie van licht met objecten beter na te bootsen, waardoor materialen er realistischer uitzien. Deze techniek revolutioneerde de manier waarop globale belichting wordt toegepast in computer-gegenereerde beelden, waardoor fysiek gebaseerd licht transport mogelijk werd in grote filmproducties.

Belangrijkste Punten

  • Ray tracing is een geavanceerde grafische techniek die realistische lichteffecten in games en films creëert.
  • Ray tracing berekent wat licht doet, ook buiten het gezichtsveld, waardoor superrealistische schaduwen, reflecties en lichtstralen mogelijk zijn.
  • Ray tracing simuleert de interactie van licht met objecten, waardoor materialen er realistischer uitzien.
  • Ray tracing revolutioneerde de manier waarop globale belichting wordt toegepast in computer-gegenereerde beelden.
  • Path tracing is sinds ongeveer 2015 een meer gangbare manier geworden van het renderen van een 3D-scène.

Wat is ray tracing en hoe werkt het?

Basisprincipe van ray tracing

Bij ray tracing wordt er vanaf het oogpunt van de camera een virtuele lichtstraal uitgezonden die de 3D-scène ingaat. Deze straal interacteert met de objecten die hij tegenkomt, waarbij aspecten als reflectie, breking en schaduw worden berekend. Door deze informatie te combineren, kan een zeer realistische weergave van licht en materialen worden gecreëerd.

In tegenstelling tot traditionele rendering, waar alleen directe belichting wordt berekend, simuleert ray tracing ook de indirecte verlichting die door reflecties en lichtbronnen buiten beeld ontstaat. Dit maakt het mogelijk om subtiele lichteffecten zoals zachte schaduwen en glanzende oppervlakken weer te geven.

Nvidia introduceerde de allereerste realtime raytracing GPU’s met Nvidia RTX. Nvidia’s RT-cores zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wiskunde van ray-tracing, wat resulteert in bewegende beelden op het scherm met afspeelbare framerates.

Raytracing vereist een RTX videokaart en wordt niet door alle games ondersteund, waardoor het in-game moet worden ingeschakeld. Enkele voorbeelden van games die raytracing ondersteunen zijn Cyberpunk 2077, Doom Eternal, Dying Light 2, F1 2021, Fortnite, Forza Horizon 5, Minecraft en World Of Warcraft: Shadowlands.

ray tracing

Nvidia’s implementatie van ray tracing is een combinatie van capabele hardware, optimalisatie en softwaresuite ten opzichte van AMD. Nvidia’s en AMD’s huidige generaties kaarten zijn ongeveer gelijk in gerasterd renderen, maar voor raytracing is Nvidia een betere keuze.

Moderne upscalers zoals DLSS (NVIDIA) en FSR (AMD) worden vaak in combinatie met ray tracing gebruikt om visueel spectaculaire resultaten te bereiken. Ray tracing wordt steeds meer gebruikelijk in AAA-games en wordt beschouwd als een industrienorm voor visuele kwaliteit in gaming.

Ray tracing in games

Ray tracing is een revolutionaire technologie die de wereld van games naar nieuwe hoogten tilt. Dankzij de introductie van Nvidia’s RTX-technologie is realtime ray tracing nu mogelijk geworden, waardoor gamers kunnen genieten van hyperrealistische, fotorealistische game-ervaringen.

Nvidia’s RTX-kaarten bevatten speciale RT-cores die de complexe berekeningen voor ray tracing kunnen uitvoeren. Hierdoor kunnen ontwikkelaars nu games creëren met uitzonderlijk realistische verlichting, reflecties en andere visuele effecten. Zowel Nvidia als AMD bieden GPU’s die ray tracing ondersteunen, maar Nvidia heeft momenteel een voorsprong in deze technologie.

Games als Cyberpunk 2077, Doom Eternal en Forza Horizon 5 zijn prachtige voorbeelden van hoe ray tracing de gaming-ervaring kan transformeren. Met deze technologie kunnen gamers genieten van ongeëvenaarde visuele kwaliteit en immersie.

GameRay Tracing OndersteuningGrafische Kaart Vereisten
Cyberpunk 2077JaNvidia RTX of AMD RX 6000-serie
Doom EternalJaNvidia RTX of AMD RX 6000-serie
Forza Horizon 5JaNvidia RTX of AMD RX 6000-serie

De integratie van ray tracing in games is een spannende ontwikkeling die de visuele kwaliteit van gaming naar ongekende hoogten tilt. Met de continue verbetering van de ondersteunende hardware van Nvidia en AMD, kunnen gamers zich verheugen op nog meer indrukwekkende ray tracing-ervaringen in de toekomst.

ray tracing games

Conclusie

Ray tracing is een krachtige grafische technologie die in toenemende mate zijn weg vindt naar videogames. Door de realistische weergave van licht, schaduwen en reflecties, creëert het een heel nieuw niveau van visuele fidelity. Hoewel de hardware nodig voor ray tracing voorlopig nog duur is, zal de technologie naar verwachting steeds toegankelijker worden voor gamers.

Daarmee zal ray tracing een steeds prominentere rol gaan spelen in het creëren van hyperrealistische en immersieve game-ervaringen. De technologie heeft zich al bewezen in verschillende industrieën, zoals architectuur, engineering en schone energieoplossingen. Nu de voordelen ook duidelijk worden in de gaming-sector, is het een kwestie van tijd voordat ray tracing een standaard wordt in de ontwikkeling van toekomstige videogames.

Ondanks de huidige uitdagingen, biedt ray tracing gamers een ongekende mate van realisme en atmosfeer. Naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en betaalbaarder wordt, zullen gamers kunnen genieten van steeds immersievere en visueel spectaculaire ervaringen. Ray tracing is zonder twijfel een belangrijke stap voorwaarts voor de toekomst van gaming.

FAQ

Wat is ray tracing?

Ray tracing is een geavanceerde grafische techniek die realistische lichteffecten in games en films creëert. Het wordt ook wel “straaltracering” genoemd. In tegenstelling tot traditionele, gerasterde rendering, berekent ray tracing wat licht doet, ook buiten je gezichtsveld. Hierdoor zijn superrealistische schaduwen, reflecties en zichtbare lichtstralen mogelijk.

Hoe werkt ray tracing?

Bij ray tracing wordt er vanaf het oogpunt van de camera een virtuele lichtstraal uitgezonden die de 3D-scène ingaat. Deze straal interacteert met de objecten die hij tegenkomt, waarbij aspecten als reflectie, breking en schaduw worden berekend. Door deze informatie te combineren, kan een zeer realistische weergave van licht en materialen worden gecreëerd.

Wat zijn de voordelen van ray tracing?

In tegenstelling tot traditionele rendering, waar alleen directe belichting wordt berekend, simuleert ray tracing ook de indirecte verlichting die door reflecties en lichtbronnen buiten beeld ontstaat. Dit maakt het mogelijk om subtiele lichteffecten zoals zachte schaduwen en glanzende oppervlakken weer te geven, waardoor materialen er realistischer uitzien.

Hoe wordt ray tracing in games gebruikt?

Nvidia heeft met haar RTX-technologie realtime ray tracing mogelijk gemaakt voor games. Dit wordt mogelijk gemaakt door speciale RT-cores op de GPU die de complexe berekeningen kunnen uitvoeren. Hierdoor kunnen ontwikkelaars hyperrealistische game-ervaringen creëren met zeer realistische verlichting en visuele effecten. Zowel Nvidia als AMD bieden GPU’s die ray tracing ondersteunen.

Welke games ondersteunen ray tracing?

Games als Cyberpunk 2077, Doom Eternal en Forza Horizon 5 ondersteunen ray tracing, waardoor je kunt genieten van de enorme visuele verbeteringen die deze technologie biedt.
pixel art game

Wat is een pixel art game?

Ontdek de charme van pixel art games: retro-geïnspireerde spellen met unieke visuele stijl. Leer meer over deze nostalgische en creatieve gamingtrend.

escort mission

Wat is een escort mission in games?

Een escort mission is een veelvoorkomend type opdracht in games waarbij spelers een NPC moeten beschermen en begeleiden. Ontdek de kenmerken en uitdagingen van deze missies.

frame rate

Wat is frame rate?

Ontdek wat frame rate is en hoe het de vloeiendheid van video en games beïnvloedt. Leer over de optimale instellingen voor verschillende toepassingen.

skill ceiling

Wat is een skill ceiling?

Ontdek wat een skill ceiling in games inhoudt en hoe het de speelervaring beïnvloedt. Leer over de impact op gameplay en progressie in verschillende genres.

joystick drift

Wat is joystick drift?

Ontdek wat joystick drift is, hoe het ontstaat en hoe je het kunt oplossen. Lees hier over de oorzaken en effecten van dit veelvoorkomende probleem bij gameconsoles.

early access

Wat is een early access game?

Ontdek wat een early access game is en hoe het werkt. Leer over de voordelen en risico's van het spelen van games in ontwikkeling voordat ze officieel uitkomen.

save point

Wat is een save point?

Ontdek wat een save point in games is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is voor spelers. Lees meer over deze essentiële functie in moderne videogames.

double jump

Wat is een double jump?

Ontdek wat een double jump is in games en hoe deze techniek je gameplay verbetert. Leer de oorsprong en toepassing van deze populaire spelmechanica.

respawn timer

Wat is een respawn timer?

Ontdek wat een respawn timer is en hoe deze werkt in games. Leer over de invloed op gameplay en strategieën om deze timer optimaal te benutten in verschillende speltypes.

aimbot

Wat is aimbot?

Ontdek wat aimbot is, hoe het werkt in games en waarom het gebruik ervan controversieel is. Leer over de gevolgen en detectiemethoden van deze cheat-software.

tech tree

Wat is een tech tree?

Ontdek wat een tech tree in games is en hoe het de spelervaring beïnvloedt. Leer over verschillende soorten tech trees en hun rol in strategische gameplay.

clan in games

Wat is een clan?

Ontdek wat een clan in games precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor gamers. Leer over de voordelen en hoe je zelf een clan kunt starten of joinen.

beta-test

Wat is een beta-test?

Ontdek wat een beta-test inhoudt voor games. Leer over het doel, het proces en de voordelen van beta-testen voor ontwikkelaars en spelers. Verbeter je kennis over game-ontwikkeling.

alpha-versie

Wat is een alpha-versie?

Ontdek wat een alpha-versie is in de gamewereld. Lees over de kenmerken, voordelen en risico's van deze vroege testfase in softwareontwikkeling.

skill tree

Wat is een skill tree?

Ontdek wat een skill tree is en hoe het werkt in games. Leer over de rol van skill trees bij karakterontwikkeling en het vrijspelen van nieuwe vaardigheden tijdens het gamen.

season pass

Wat is een season pass?

Ontdek wat een season pass is en hoe het je game-ervaring verbetert. Lees over de voordelen, kosten en populaire games met season passes in onze uitgebreide gids.

loot box

Wat is een loot box?

Ontdek wat loot boxes zijn, hoe ze werken in games en waarom ze controversieel zijn. Lees meer over de ethische en juridische kwesties rondom loot boxes in Nederland.