Wist u dat de eerste sandbox games ontstonden uit ruimtehandel- en gevechts-games zoals Elite (1984) en city-building simulaties zoals SimCity (1989)? Deze revolutionaire games legden de basis voor wat we nu kennen als “sandbox games” – videogames waarin spelers een ongekende creatieve vrijheid hebben om te doen wat ze willen binnen een open virtuele wereld. Met de baanbrekende releases van The Sims en Grand Theft Auto III in de jaren 2000 werden deze interactieve, gedetailleerde sandbox-ervaringen alleen maar populairder.
Kernpunten:
- Sandbox games bieden spelers een grote mate van creativiteit en vrijheid om te interacteren met de game.
- Deze games hebben vaak een open wereld waar spelers vrij kunnen rondreizen en hun eigen verhalen creëren.
- Sandbox games moedigen emergente gameplay aan, waarbij spelers onverwachte dingen ontdekken en creëren.
- Voorbeelden van populaire sandbox games zijn Minecraft, Roblox, Garry’s Mod en The Sims-serie.
- Sandbox game design maakt gebruik van principes als open werelden, niet-lineaire verhaallijnen en geautomatiseerde, levensechte agenten.
Wat is een sandbox mode in videogames?
Vanuit een ontwikkelingsperspectief is een sandbox game een spel dat elementen van sandbox design bevat – een reeks gamesystemen die vrij spel aanmoedigen. Sandbox design kan zowel een game als een gamemode beschrijven, waarbij de nadruk ligt op vrije, open-ended gameplay, soepele regels en minimale doelen.
Sandbox design kan ook een type game-ontwikkeling beschrijven, waarbij een ontwerper langzaam functies toevoegt aan een minimale game-ervaring, waarbij elk element afzonderlijk wordt geëxperimenteerd. Er zijn veel variaties van sandbox design, gebaseerd op “een breed scala aan dynamische interactieve elementen”. De term wordt vaak gebruikt zonder strikte definitie.
Terminologie van sandbox mode
Sandbox design wordt vaak geassocieerd met open wereld gamemechanica, hoewel dit twee verschillende concepten zijn. Open werelden zijn waar de speler beweging in de virtuele wereld niet beperkt wordt door het spel, maar dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat er sprake is van sandbox design.
Sandbox design moedigt daarentegen emergente gameplay en speler creativiteit aan, waarbij spelers hun eigen doelen en ervaringen binnen de game-omgeving creëren. Dit in tegenstelling tot lineaire, gerichte progressie die vaak voorkomt in traditionele game-ontwerpen.
“Sandbox design is een reeks gamesystemen die vrij spel aanmoedigen, met nadruk op open-ended gameplay, soepele regels en minimale doelen.”
sandbox mode in Anno 1800
Anno 1800, de nieuwste titel in de populaire city-building franchise, biedt spelers een unieke ervaring in de vorm van de sandbox mode. Deze game-modus laat spelers toe om het spel op hun eigen manier te verkennen en te spelen, zonder vast te zitten aan een vooraf bepaald narratief of doelen.
In de sandbox mode van Anno 1800 kunnen spelers kiezen uit een verscheidenheid aan instellingen om hun gameplay te personaliseren. Ze kunnen het aantal tegenstanders, piraten en handelaren aanpassen, evenals de moeilijkheidsgraad, startvoorwaarden en overwinningsvoorwaarden. De moeilijkheidsgraad kan worden ingesteld op normaal, gevorderd of expert, met verschillende startkapitalen, middelen en bouwmogelijkheden.
Daarnaast kunnen spelers ook de gamewereld, factions en andere functies naar wens aanpassen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bepalen hoe groot de eilanden zijn, hoeveel minerale afzettingen en vruchtbaarheid er zijn, en welk type kaart ze willen gebruiken. Deze aanpassingen geven spelers een ongekende mate van controle over hun sandbox ervaring.
Naast de standaard sandbox mode biedt Anno 1800 ook een zogenaamde “Creative Mode” aan. In deze modus hebben spelers nog meer vrijheid, met onbeperkte middelen, geen onderhoud- of arbeidskosten, en zelfs de mogelijkheid om te winnen of te verliezen uit te schakelen. Creative Mode is de ultieme sandbox ervaring voor spelers die hun creativiteit en innovatie willen laten zien zonder beperkingen.
Of spelers nu kiezen voor de standaard sandbox mode of de Creative Mode, Anno 1800 biedt een ongeëvenaarde flexibiliteit en vrijheid voor city-building liefhebbers. De talloze aanpassingsmogelijkheden zorgen ervoor dat elk sandbox avontuur uniek en persoonlijk is.
Conclusie
Sandbox modes in games bieden spelers een grote mate van creatieve vrijheid en open-ended gameplay, waarbij ze zelf hun doelen en ervaringen kunnen bepalen. In tegenstelling tot lineaire games, stimuleren sandbox games emergente gameplay, waarbij spelers onverwachte oplossingen vinden voor uitdagingen. Sandbox modes laten spelers toe om vrij te experimenteren en hun eigen verhalen te creëren, in plaats van vast te zitten aan een vooraf bepaald narratief.
Games als Anno 1800 illustreren hoe sandbox design spelers de mogelijkheid geeft om op hun eigen manier te spelen, hun eigen uitdagingen te kiezen en hun creativiteit de vrije loop te laten. Deze benadering van game design biedt spelers een unieke en rijke ervaring, waarbij ze de controle over hun gaming-avontuur kunnen nemen en hun eigen pad kunnen uitzetten.
Samengevat biedt de sandbox mode in games de spelers een platform om hun creatieve vrijheid en open-ended gameplay te omarmen, wat leidt tot een meer persoonlijke en bevredigende gaming-ervaring. Deze aanpak stimuleert emergente gameplay en stelt spelers in staat om hun eigen unieke verhalen te vertellen, in plaats van vast te zitten aan een vooraf bepaald script.