Wat is een triple-A game?

door | aug 10, 2024

triple-A game

Ongeveer 1% van alle games die elk jaar uitkomen, zijn triple-A titels. Deze games hebben vaak een budget van 50 miljoen dollar of meer. Ze worden gemaakt door de grootste studio’s en uitgevers.

Hoewel ze een kleine groep vormen, brengen triple-A games veel geld op. Ze trekken miljoenen fans over de hele wereld aan.

Kernpunten

  • Triple-A games zijn grote game-releases gemaakt door gerenommeerde studio’s met hoge budgetten.
  • Deze technologisch geavanceerde games van wereldklasse verwachten miljoenenverkopen.
  • De term ’triple-A’ werd eind jaren ’90 voor het eerst gebruikt op game conventies in de Verenigde Staten.
  • Enkele van de eerste AAA-titels waren games als Final Fantasy VII, destijds de duurste ooit.
  • Rond 2008 kostte een AAA-game gemiddeld 20 miljoen dollar om te maken.

Wat is een triple-A (AAA) game?

Een triple-A (AAA) game is de topklasse van videospellen. Ze hebben grote budgetten en hoge verwachtingen. Ze zijn technologisch geavanceerd en van wereldklasse. Grote gamestudio’s maken deze games met veel ervaring en middelen.

Definitie en kenmerken van een AAA-titel

De ontwikkeling van een AAA-game kost veel geld. Het budget kan oplopen tot honderden miljoenen. Deze games moeten miljoenen verkopen om een succes te zijn.

Hoge budgetten en verwachte miljoenenverkopen

De hoge budgetten zijn nodig voor de technologisch geavanceerde game. Games zoals Battlefield V en Cyberpunk 2077 zijn voorbeelden. Ze zijn games van wereldklasse.

GameOntwikkelingsbudgetGeschatte verkopen
Final Fantasy VII (1997)$40-45 miljoenDestijds record voor duurste spel ooit gemaakt
Shenmue (1999)$47-70 miljoenOvertroffen budget Final Fantasy VII
Grand Theft Auto V (2013)Geschat op $265 miljoenMeer dan 170 miljoen exemplaren verkocht
AAA-gameproductie

“Vanaf 2015 werd de term AAA ook gebruikt voor spellen die nog inkomsten bleven genereren na de verkoop, met bijvoorbeeld DLC’s, seizoenspassen en uitbreidingspakketten.”

Oorsprong van de term ’triple-A’

De term ’triple-A’ (AAA) kwam uit de Verenigde Staten. Het werd voor het eerst gebruikt op gamebeurzen in de late jaren 90. Het was een manier om grote gamestudios aan te duiden met hoge budgetten en hoge verwachtingen.

Een van de eerste games die als ‘AAA-titel’ werd gezien, was Final Fantasy VII uit 1997. Dit spel had een budget van 40 tot 45 miljoen dollar. Het was destijds de duurste game ooit.

Enkele jaren later, in 1999, kwam Shenmue uit. Dit spel had zelfs een budget van 47 tot 70 miljoen dollar. Dit maakte het nog duurder dan Final Fantasy VII.

Na deze games werden steeds meer games gemaakt door grote studios met hoge budgetten. Deze ’triple-A’-games werden een belangrijk deel van de gameindustrie. Ze waren anders dan goedkopere ‘indie’-games, die ook steeds populairder werden.

Oorsprong AAA-games

Vanaf 2012 kwamen er ook indie games op. Dit leidde tot een nieuwe manier van segmentatie in de gameindustrie. Er ontstond een categorie tussen indie en triple-A, genaamd AA-games. Deze games vonden een balans tussen kwaliteit en kosten.

Bekende triple-A game-voorbeelden

In de wereld van videogames zijn bekende AAA-games erg belangrijk geworden. Ze hebben een groot budget, zijn technisch hoogstaand en verkopen miljoenen exemplaren. Een van de eerste en meest iconische AAA-titels is Final Fantasy VII. Dit spel had een budget van 70 miljoen dollar en was destijds de duurste game.

Final Fantasy VII: Een van de eerste AAA-titels

Final Fantasy VII kwam uit in 1997 voor de PlayStation. Het wordt gezien als een van de eerste AAA-games. Het spel was geweldig vanwege zijn verhaal, graphics en gameplay. De grote investeringen brachten een nieuw niveau in de gaming-industrie.

Andere iconische AAA-games door de jaren heen

  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • Grand Theft Auto V
  • Red Dead Redemption 2
  • Call of Duty-serie

Deze iconische AAA-games staan bekend om hun topkwaliteit, innovatie en grote verkoopcijfers. Ze hebben de gaming-industrie enorm geholpen.

GameOntwikkelingsbudgetWereldwijde Verkopen
Final Fantasy VII70 miljoen USD11 miljoen exemplaren
The Elder Scrolls V: Skyrim85 miljoen USD30 miljoen exemplaren
Grand Theft Auto V265 miljoen USD170 miljoen exemplaren
Bekende AAA-games

“Triple-A games hebben de gaming-industrie gedefinieerd en zijn uitgegroeid tot een cultureel fenomeen.”

Variaties op de triple-A term

Na het ontstaan van “triple-A” (AAA) game, kwamen er nieuwe termen. Deze variaties zijn AAA+, III en AAAA.

AAA+: Hoogste productiekosten en best verkocht

AAA+ (triple A plus) staat voor games met de hoogste kosten en miljoenenverkopen. Ze hebben grote ontwikkelteams en uitgebreide marketing. Voorbeelden zijn Grand Theft Auto V en Call of Duty: Modern Warfare 2.

III: AAA-equivalent voor indie games

III (triple I) is voor indie-games die veel lijken op AAA-games. Ze hebben unieke stijlen en innovatieve gameplay. Ondanks een kleiner budget, zijn ze erg passievol gemaakt.

AAAA: Next-gen AAA-games voor nieuwe consoles

De nieuwste consoles, zoals de PlayStation 5, hebben AAAA-games. Deze “quadruple-A” games zijn de top. Ze maken gebruik van de kracht van de consoles voor een topervaring.

AAA game variations

TermOmschrijving
AAA+AAA-games met de hoogste productiekosten en verwachte miljoenenverkopen
IIIIndie-games die qua kwaliteit, omvang en ambitie bijna vergelijkbaar zijn met AAA-titels
AAAADe absolute top-titels die gebruikmaken van de volledige power van next-gen consoles

“Deze nieuwe termen laten zien hoe de game-industrie continu evolueert en hoe ontwikkelaars steeds ambitieuzere doelen nastreven om spelers te vermaken.”

triple-A games op mobiele apparaten

Apple heeft AAA-games zoals Resident Evil, Death Stranding en Assassin’s Creed geprobeerd naar iOS-apparaten te halen. Deze games zijn op de beste iOS-systemen te spelen, maar de verkoopcijfers waren laag. Slechts enkele duizenden mensen kochten deze games, veel minder dan op consoles.

Experts zeggen dat grote consolegames het moeilijk hebben om succesvol te zijn op mobiele apparaten. Gamers kiezen vaak voor eenvoudiger en kortere games. De uitdagingen voor AAA-games op mobiel, zoals Apple en AAA-games iOS, zijn groot.

Teleurstellende verkoopcijfers en uitdagingen

Volgens Appmagic hadden sommige AAA-games op iOS weinig downloads. Assassin’s Creed Mirage had 123.000 downloads, wat $138.000 opbracht. Slechts 3.000 mensen kochten de game voor $49,99. Resident Evil Village en Resident Evil 4 verkochten ongeveer 5.750 en 7.000 keer respectievelijk. Death Stranding had 10.600 verkopen.

Andrei Zubov van Appmagic zegt dat de verkoopcijfers van AAA-games op mobiel teleurstellend zijn. De uitdagingen AAA-games op mobiel zijn groot.

AAA-games op mobiel

Hoewel grote uitgeverijen hun AAA-games nog steeds proberen op mobiele apparaten te brengen, kiezen gamers liever voor eenvoudiger en kortere games. De AAA-games op mobiel hebben het moeilijk om door te breken.

Toekomst van AAA-gameproducties

De toekomst van toekomst AAA-games is nogal onzeker. De kosten voor ontwikkeling AAA-games groeien, maar het is een vraag of deze kosten rendabel zijn. Een onderzoek uit 2011 door Avinaash Rewat aan de Erasmus Universiteit Rotterdam toonde aan dat AAA-games op mobiele platforms niet zo goed presteerden. Dit suggereert dat spelers misschien niet zo bereid zijn om veel geld uit te geven voor deze games.

Desondanks zijn grote games nog steeds erg belangrijk voor de gamesindustrie. Het onderzoek toonde aan dat 53% van de gamers mannen zijn en 47% vrouwen. De meeste spelers zijn tussen de 11 en 14 jaar oud (79%), gevolgd door de leeftijdsgroep tussen 15 en 24 jaar (72%). Dit betekent dat toekomst AAA-games nog een grote rol zullen spelen, maar misschien op een andere manier.

PlatformsMarktaandeel in omzet
Consoles44%
Smartphones/tablets40%
PC14%

AAA-games zijn belangrijk in de videogame-industrie, maar het is een vraag of spelers bereid zijn om veel geld te betalen. Desondanks blijven deze games een belangrijke drijfveer. Door aanpassingen in de productie- en verdienmodellen kunnen we een duurzame toekomst voor toekomst AAA-games creëren.

“De gezondheidscrisis van 2020 had een positief effect op de videogamesector, wat leidde tot een toegenomen betrokkenheid en adoptie.”

Conclusie

AAA-games zijn erg belangrijk in de gameswereld. Ze hebben veel geld, zijn vol met nieuwe technologie en worden door miljoenen mensen gekocht. De naam ’triple-A’ kwam in de late jaren 90 op. Games zoals Final Fantasy VII waren toen al erg populair.

De kosten van deze games zijn nu veel hoger. Maar AAA-games zijn nog steeds erg belangrijk voor de industrie.

Deze games hebben echter ook problemen. Ze doen soms niet goed op mobiele apparaten. De toekomst van AAA-games is nog niet zeker. Maar ze zullen waarschijnlijk nog steeds belangrijk zijn, als ze zich aanpassen aan wat spelers nu willen.

AAA-games zijn erg belangrijk in de gameswereld. Maar ze hebben ook uitdagingen. Ze moeten innovatief blijven, goede verhalen vertellen en spelers betrokken houden om succesvol te blijven.

FAQ

Wat is een triple-A (AAA) game?

Triple-A games, of ‘AAA’, komen van grote gamestudios met veel geld. Ze worden verwacht miljoenen te verkopen.

Wat zijn de kenmerken van een AAA-titel?

Deze games hebben veel geld en hoge verwachtingen. Ze zijn technisch en visueel van hoge kwaliteit. Ze komen van gerenommeerde studios.

Wat zijn de hoge budgetten en verwachte miljoenenverkopen van AAA-games?

De kosten voor AAA-games zijn vaak tientallen of honderden miljoenen dollars. Ze worden verwacht miljoenen te verkopen.

Waar komt de term ’triple-A’ vandaan?

De term ’triple-A’ kwam op in de jaren 90 op gameconventies in de VS. Het duidt op games van grote studios met hoge verwachtingen.

Wat zijn enkele bekende voorbeelden van AAA-games?

Een van de eerste AAA-games was Final Fantasy VII, met een budget van 70 miljoen dollar. Andere voorbeelden zijn The Elder Scrolls V: Skyrim, Grand Theft Auto V, Red Dead Redemption 2 en de Call of Duty-serie.

Wat zijn de variaties op de term ’triple-A’?

Er zijn termen zoals AAA+ (triple A plus), III (triple I) en AAAA. AAA+ gaat over de duurste of best verkochte AAA-games. III is voor indie AAA-games. AAAA is voor de nieuwste games op de Playstation 5 en Xbox Series X.

Hoe presteren AAA-games op mobiele platforms?

AAA-games op mobiele apparaten doen het niet zo goed. Ze zijn vaak te complex voor mobiele spelers. Deze gamers houden liever van makkelijke, korte games.

Wat is de toekomst van AAA-gameproducties?

De toekomst van AAA-games is onzeker. De kosten en technologie groeien maar het is onduidelijk of dit rendabel is. AAA-games blijven belangrijk voor de industrie, maar er kunnen veranderingen komen in hoe ze gemaakt en verkocht worden.
beta-test

Wat is een beta-test?

Ontdek wat een beta-test inhoudt voor games. Leer over het doel, het proces en de voordelen van beta-testen voor ontwikkelaars en spelers. Verbeter je kennis over game-ontwikkeling.

alpha-versie

Wat is een alpha-versie?

Ontdek wat een alpha-versie is in de gamewereld. Lees over de kenmerken, voordelen en risico's van deze vroege testfase in softwareontwikkeling.

skill tree

Wat is een skill tree?

Ontdek wat een skill tree is en hoe het werkt in games. Leer over de rol van skill trees bij karakterontwikkeling en het vrijspelen van nieuwe vaardigheden tijdens het gamen.

season pass

Wat is een season pass?

Ontdek wat een season pass is en hoe het je game-ervaring verbetert. Lees over de voordelen, kosten en populaire games met season passes in onze uitgebreide gids.

loot box

Wat is een loot box?

Ontdek wat loot boxes zijn, hoe ze werken in games en waarom ze controversieel zijn. Lees meer over de ethische en juridische kwesties rondom loot boxes in Nederland.

quick time event

Wat is een quick time event?

Ontdek wat quick time events zijn in games, hoe ze werken en waarom ze worden gebruikt. Leer over de voor- en nadelen van deze interactieve gameplay-elementen.

hitbox

Wat is een hitbox?

Een hitbox is een onzichtbaar gebied rond een gameobject dat botsingen detecteert. Ontdek hoe hitboxen werken en waarom ze cruciaal zijn voor spelinteractie en gameplay.

permadeath

Wat is een permadeath?

Ontdek wat permadeath in games betekent en hoe het de gameplay beïnvloedt. Lees over de uitdagingen en spanning die deze feature met zich meebrengt voor spelers.

perk in games

Wat is een perk in games?

Ontdek wat perks zijn in games en hoe ze je gameplay verbeteren. Lees over verschillende soorten perks, hun impact op spelervaringen en hoe je ze kunt vrijspelen in diverse genres.

game engine

Wat is een game engine?

Ontdek wat een game engine is en hoe deze essentieel is voor gameontwikkeling. Leer over de functies, populaire engines en hun rol in moderne games.

crafting systeem

Wat is een crafting systeem?

Ontdek wat een crafting systeem inhoudt en hoe het spelervaringen in games verrijkt. Lees meer over de rol van crafting in moderne games en gamedesign.

game streaming

Wat is game streaming?

Ontdek wat game streaming inhoudt en hoe het de wereld van gaming verandert. Leer over populaire platforms, voordelen en hoe je zelf kunt beginnen met streamen.

indie game

Wat is een indie game?

Ontdek wat indie games zijn, hoe ze worden gemaakt en waarom ze zo populair zijn. Lees alles over de creatieve wereld van onafhankelijke game-ontwikkeling en indie game trends.

game publisher

Wat is een game publisher?

Ontdek wat een game publisher doet en hoe ze games naar de markt brengen. Leer over hun rol in de game-industrie en samenwerking met ontwikkelaars.

speedrun

Wat is een speedrun?

Ontdek wat een speedrun inhoudt en hoe gamers records breken door games razendsnel uit te spelen. Leer over technieken, strategieën en de speedrun-community.

leaderboard

Wat is een leaderboard?

Ontdek wat een leaderboard is en hoe het in games wordt gebruikt. Leer over scoreborden, ranglijsten en prestatie-overzichten in deze informatieve gids over leaderboards.

quest

Wat is een quest?

Ontdek wat een quest inhoudt in de gamewereld. Leer over verschillende soorten quests, hun rol in gameplay en hoe ze bijdragen aan de spelervaring in moderne videogames.

roguelike game

Wat is een roguelike game?

Ontdek wat een roguelike game is en hoe deze uitdagende spelgenre zich onderscheidt. Leer over permadeath, procedurele generatie en de unieke speelervaring van roguelike games.

stealth game

Wat is een stealth game?

Ontdek wat een stealth game is en hoe je onopgemerkt vijanden omzeilt. Leer over infiltratietechnieken en verborgen gameplay in deze spannende game-categorie.