Turn-based combat is een belangrijk subgenre binnen rollenspelgames (RPG’s), waarbij strategisch spelen, zoals tactische beweging op een isometrische grid, wordt gecombineerd met traditionele RPG-elementen. In deze games vinden de gevechten plaats in een aparte gevechtsmodus, waarbij spelers beurtelings orders geven aan hun karakters. De nadruk ligt hierbij op gevechtstactiek in plaats van vrije exploratie.
Spelers kunnen hun personages opbouwen, trainen en uitrusten om ze in de gevechten in te zetten, waarbij specifieke winvoorwaarden gelden. Dit genre heeft zijn wortels in vroege computerspellen als Tunnels of Doom en Ultima III: Exodus, en is later uitgegroeid tot populaire reeksen als Fire Emblem en Final Fantasy Tactics.
Belangrijkste inzichten
- Turn-based combat is een subgenre binnen rollenspelgames (RPG’s) waarbij strategisch spelen centraal staat
- Gevechten vinden plaats in een aparte gevechtsmodus, waarbij spelers beurtelings orders geven aan hun karakters
- Nadruk ligt op gevechtstactiek in plaats van vrije exploratie
- Spelers kunnen hun personages opbouwen, trainen en uitrusten voor de gevechten
- Genre heeft zijn wortels in vroege computerspellen als Tunnels of Doom en Ultima III: Exodus
Introductie tot turn-based combat
Definities en overzicht
Turn-based combat, ook wel strategische RPG’s of simulatie-RPG’s genoemd, is een uniek subgenre van rollenspellen. Het combineert kernconcepten uit RPG’s met tactische strategietechnieken, waarbij de nadruk ligt op gevechtstactiek in plaats van vrije exploratie. In deze games bouwen en trainen spelers een vast team van personages met verschillende klassen, die ze vervolgens inzetten in turn-based veldslagen om specifieke overwinningsvoorwaarden te behalen.
Het genre heeft zijn oorsprong in vroege computerspellen als Tunnels of Doom en Ultima III, en evolueerde later in invloedrijke reeksen als Fire Emblem en Final Fantasy Tactics. Vandaag de dag zien we een heropleving van het genre met titels als Redemption Reapers, Void Marauders, Mars Tactics en Xenonauts 2, die de traditie van X-Com-achtige tactische RPG’s voortzetten.
Naast deze definitie turn-based combat titels, zien we ook een reeks aan andere tactische RPG’s en roguelike games met een turn-based opzet op de planning staan, zoals A Bavarian Tale – Totgeschwiegen, Aledorn, Vendir: Plague of Lies, SKALD: Against the Black Priory, Pixel Noir en Dragon Age: Dreadwolf. Met deze diverse kenmerken genre op de agenda, belooft 2023 een sterk jaar te worden voor liefhebbers van tactische RPG’s.
Aankomende turn-based RPG’s | Verwachte releasedata |
---|---|
Redemption Reapers, Void Marauders, Mars Tactics, Xenonauts 2 | N.n.b. |
A Bavarian Tale – Totgeschwiegen | 02.02.2023 |
Aledorn | 15.02.2023 |
Vendir: Plague of Lies | 15.03.2023 |
SKALD: Against the Black Priory | 01.04.2023 |
Pixel Noir | 15.04.2023 |
Dragon Age: Dreadwolf | 01.05.2023 |
The Way of Wrath, Wartales, Miasma Chronicles, Untamed Tactics | N.n.b. |
Dreadful River | 28.02.2023 |
Kenmerken van turn-based combat
Turn-based combat games bieden een unieke gameplay-ervaring die zich onderscheidt van realtime actie. De nadruk ligt op strategische veldslagen waarbij spelers beurtelings orders geven aan hun team van personages. Elk personage heeft unieke klassen en statistieken, en kan ervaring opdoen om sterker te worden.
Gevechten hebben specifieke winvoorwaarden, zoals het verslaan van alle vijanden of het overleven van een bepaald aantal beurten. Tussen de veldslagen door kunnen spelers hun personages uitrusten, trainen en van klasse veranderen. Deze combinatie van RPG-elementen en tactische strategieën vormt de kern van het turn-based combat genre.
Een goed voorbeeld is de bekende Final Fantasy-serie, die al 15 hoofdtitels kent sinds de eerste game in 1987, plus vele spin-offs, remakes en films. Deze franchise heeft het turn-based combat genre verder ontwikkeld, met innovaties als het Active Time Battle (ATB) systeem voor dynamischere gevechten en de introductie van 3D-graphics en beweegbare camera’s voor een immersievere beleving.
Andere populaire games in dit genre zijn Warcraft, StarCraft, Age of Empires en Command & Conquer, die zich richten op tactische elementen en het beheren van middelen. Spelers moeten hier slimme beslissingen nemen in plaats van louter op actie te vertrouwen.
Turn-based combat biedt een diepgaande gameplay-ervaring voor liefhebbers van RPG’s en strategiespellen. De combinatie van unieke personages, uitgebreide tactiek en beloningen voor het verbeteren van je team maken dit genre tot een favoriet onder veel gamers.
Turn-based combat in populaire games
Het turn-based combat genre heeft veel invloedrijke games voortgebracht, waaronder klassieke titels als Fire Emblem, Final Fantasy Tactics en Disgaea. Fire Emblem, dat in 1990 exclusief in Japan uitkwam voor de Famicom, legde veel van de standaardconcepten voor het genre vast, zoals unieke personages met eigen klassen en permanente dood. Andere bekende turn-based combat franchises zijn Langrisser, Shining Force en Ogre Battle.
In recentere jaren zijn er ook nieuwe voorbeelden van turn-based RPG voorbeelden verschenen, zoals Shin Megami Tensei: Devil Survivor en games die nieuwe belangstelling voor het genre hebben gewekt, zoals Valkyria Chronicles. Deze games tonen de veelzijdigheid en populariteit van turn-based combat als RPG-subgenre.
Innovaties in turn-based combat
Slay The Spire innoveerde het turn-based combat genre door het combineren van deck-building mechanics, zoals in het bordspel Dominion, met videogames. Darkest Dungeon onderscheidt zich als een grimmig rogue-lite RPG met een hardcore turn-based gevechtssysteem, geïnspireerd door Lovecraftiaanse horror.
Cassette Beasts introduceert een unieke twist in het klassieke monster-verzamel gevechtssysteem door een Fusion System, waarbij spelers monsters kunnen combineren voor unieke vormen in de slag. Battle Brothers biedt spelers een uitdagende ervaring, met de nadruk op tactische positionering en karakterontwikkeling in een donkere, laag-fantasy setting.
Worms: Armageddon staat bekend om zijn toegankelijke en leuke turn-based combat-systeem, met nadruk op gekke wapens en volledig vernietigbare omgevingen. Final Fantasy Tactics presenteert een tactisch, rastergebaseerd gevechtssysteem met een groot aantal job- en vaardigheidsopties, wat strategische diepgang biedt in isometrische veldslagen.
Conclusie
Turn-based combat is een belangrijk subgenre binnen rollenspellen, dat een unieke mix van RPG-elementen en tactische strategie biedt. Met zijn nadruk op gevechtstactiek in plaats van vrije exploratie, en met personages die elk hun eigen klasse en statistieken hebben, onderscheidt het genre zich duidelijk van traditionele RPG’s. Turn-based combat heeft een rijk verleden, met klassieke franchises als Fire Emblem en Final Fantasy Tactics, en blijft populair dankzij recente titels als Valkyria Chronicles.
Met zijn diepgaande strategie en unieke gameplay-ervaring zal turn-based combat ongetwijfeld ook in de toekomst een belangrijke plek innemen binnen het RPG-landschap. Het genre biedt spelers de mogelijkheid om hun tactische vaardigheden te tonen en hun personages op maat te maken, waardoor het een aantrekkelijke optie blijft voor liefhebbers van rollenspellen en tactische gevechten.
Hoewel turn-based combat soms als saai wordt gezien door de afwezigheid van real-time actie, wordt de diepgang en complexiteit van dit subgenre vaak over het hoofd gezien. Naarmate de technologie zich ontwikkelt, zullen turn-based RPG’s waarschijnlijk nieuwe manieren vinden om spelers te boeien en een breder publiek aan te trekken, waardoor het genre een blijvende invloed zal hebben op de toekomst van rollenspellen.