Wat is een early access game?

door | sep 13, 2024

early access

Wist u dat meer dan $33 miljoen werd opgehaald uit de vroege verkoop van Minecraft tijdens de alfa- en bètafase? Early access is een veelgebruikt model in de videogame industrie, waarbij spelers toegang krijgen tot een spel in een vroege ontwikkelingsfase. Deze spelers fungeren als tester en kunnen feedback en suggesties leveren aan de ontwikkelaars, waardoor zij de uiteindelijke game kunnen verbeteren.

Belangrijkste Punten

  • Early access biedt spelers toegang tot spellen in ontwikkeling, waarbij ze kunnen meehelpen door feedback te geven
  • Het is een populair model voor indie-ontwikkelaars om financiering te krijgen tijdens de ontwikkeling
  • Spelers kunnen bugs rapporteren en suggesties doen om het spel te verbeteren
  • Early access onderscheidt zich van pre-orders, waarbij het spel pas later wordt geleverd
  • Early access spellen moeten een speelbare versie hebben bij lancering, niet enkel een concept

Wat is early access in videogames?

De vroege toegang (early access) in videogames biedt indie-ontwikkelaars een unieke kans om hun spellen te financieren tijdens de ontwikkeling. Door spelers in een vroeg stadium toegang te geven tot de game, kunnen zij fungeren als testers en waardevolle feedback en bug rapportages leveren. Dit proces stelt de ontwikkelaars in staat om hun spel verder te verbeteren op basis van deze input, terwijl zij de middelen hebben om door te kunnen werken aan het project.

Deze early access-modellen worden ondersteund door populaire digitale distributieplatforms zoals Steam, GOG.com en itch.io. Deze platforms bieden indie-ontwikkelaars de mogelijkheid om hun nog in ontwikkeling zijnde spellen aan te bieden voor financiering indie-games, waardoor zij de vroege toegang, alpha-en betafases, feedback en bugrapportage kunnen integreren in hun ontwikkelingsproces.

Early access als fondsenwerving voor indie-ontwikkelaars

Voor veel indie-ontwikkelaars is early access een waardevolle manier om financiering indie-games te genereren tijdens de ontwikkeling van hun spellen. Door spelers vroegtijdig toegang te verlenen tot de game, kunnen zij profiteren van feedback en bugrapportage die hen helpt om het spel verder te verbeteren. Tegelijkertijd biedt dit model de ontwikkelaars de financiële middelen om door te kunnen gaan met de ontwikkeling en het realiseren van hun visie.

Het early access-model wordt ondersteund door digitale distributieplatforms als Steam, GOG.com en itch.io. Die indie-ontwikkelaars de mogelijkheid bieden om hun nog in ontwikkeling zijnde spellen aan te bieden voor financiering indie-games en tegelijkertijd te profiteren van vroege toegang, alpha-en betafases en feedback en bugrapportage van spelers.

Early Access GameDevelopment TimeSales Performance
Besiege5 yearsSurge in concurrent players and Twitch viewers upon release
DayZNearly 5 yearsSold 4 million copies during Early Access, but received 82,000 negative reviews
Wolcen: Lords of MayhemN/AFound success by offering limited chapters to avoid spoiling the story

De early access-benadering heeft een belangrijke stap voorwaarts betekend voor bepaalde ontwikkelaars. Door een nieuw pad te bieden voor het financieren van game-ontwikkeling en aan te tonen dat spelers bereid zijn om games te kopen op basis van ideeën in plaats van volledig afgeronde producten.

early access games

Het succes van early access met Minecraft

Een van de meest bekende voorbeelden van het succes van de early access-aanpak is Minecraft. De ontwikkelaar, Markus “Notch” Persson, begon in 2009 met de ontwikkeling van Minecraft en bood spelers al snel de mogelijkheid om de alpha-versie voor slechts 10 euro te kopen. Dankzij deze early access-verkopen kon Persson zijn baan opzeggen en zich volledig richten op de verdere ontwikkeling van Minecraft.

Uiteindelijk hadden bijna 2 miljoen spelers de alpha- en betaversies gekocht voordat de game in 2011 officieel werd uitgebracht. Goed voor meer dan $33 miljoen aan opbrengsten. Het enorme succes van Minecraft leidde ertoe dat de early access-methode een populaire manier werd voor indie-ontwikkelaars om hun spellen uit te geven.

“Minecraft was al in een vroeg stadium erg leuk om te spelen, waardoor het potentieel van het spel al duidelijk was voordat de volledige release.”

De betrokkenheid van de spelers tijdens de ontwikkeling van Minecraft creëerde een sterke band tussen de ontwikkelaar en de gamecommumunity. Spelers konden feedback geven en ideeën aandragen, waardoor Minecraft een steeds beter en completer spel werd.

Minecraft early access

Het succes van Minecraft heeft er in belangrijke mate toe bijgedragen dat de early access-methode zo’n populair fenomeen is geworden in de game-industrie. Door het bieden van early access kunnen ontwikkelaars financiële steun krijgen, waardevolle feedback verzamelen en een hechte band opbouwen met hun spelers, zelfs voordat een spel officieel is uitgebracht.

Conclusie

Early access biedt zowel voor spelers als voor ontwikkelaars belangrijke voordelen. Voor spelers geeft het toegang tot spellen in ontwikkeling, waardoor ze kunnen helpen bij het testen en verbeteren ervan. Voor ontwikkelaars, vooral indie-studio’s met minder middelen, biedt het de mogelijkheid om fondsen te werven tijdens de ontwikkeling.

Tegelijkertijd brengt early access ook risico’s met zich mee, zoals onvoltooide spellen of vertragingen in de ontwikkeling. Het is een afweging tussen de potentiële voordelen en de mogelijke nadelen. Ondanks deze uitdagingen is early access uitgegroeid tot een populaire methode voor het uitgeven van computerspellen, vooral in de indie-gamewereld.

Hoewel het early access model niet zonder risico’s is, blijft het een belangrijke tool voor ontwikkelaars om hun spellen te financieren, verbeteren en presenteren aan een enthousiaste spelersgemeenschap. Door een goed evenwicht te vinden tussen de voordelen en risico’s, kan early access een waardevolle bijdrage leveren aan de indie-ontwikkeling van computerspellen.

FAQ

Wat is een early access game?

Vroegtijdige toegang (early access) is een verdienmodel in de computerspelindustrie waarbij een spel in een vroege fase van ontwikkeling (zoals alfa- of bètaversie) al gekocht en gespeeld kan worden. Spelers fungeren als testers en kunnen bugs, feedback en suggesties doorgeven aan de ontwikkelaars.

Hoe helpt early access indie-ontwikkelaars?

Early access stelt indie-ontwikkelaars in staat om fondsen te werven tijdens de ontwikkeling van hun spel. Spelers kunnen in een vroeg stadium toegang krijgen tot de game en fungeren als testers. Ze kunnen bugs melden, feedback geven en suggesties doen, terwijl de ontwikkelaars de middelen hebben om verder te werken aan het spel.

Wat is het succes van Minecraft met early access geweest?

Een van de bekendste voorbeelden van het succes van early access is Minecraft. Ontwikkelaar Markus “Notch” Persson begon in 2009 met de ontwikkeling van Minecraft en bood spelers al snel de mogelijkheid om de alfa-versie voor 10 euro te kopen. Dankzij de early access-verkopen kon Persson zijn baan opzeggen en fulltime aan Minecraft werken. Uiteindelijk hadden bijna 2 miljoen spelers de alpha- en betaversies gekocht voordat de game in 2011 officieel werd uitgebracht, goed voor meer dan miljoen aan opbrengsten.
role queue

Wat is een role queue?

Een role queue is een systeem in games waarbij spelers een specifieke rol kiezen voordat ze een match starten. Ontdek hoe dit de gameplay beïnvloedt en teambalans verbetert.

microtransactie

Wat is een microtransactie?

Ontdek wat microtransacties zijn en hoe ze werken in games. Leer over de voor- en nadelen en de impact op de game-industrie en spelerservaring.

open world games

Wat is een free roam game?

Ontdek wat een free roam game is en hoe deze games je vrijheid geven om virtuele werelden te verkennen. Leer meer over populaire titels en gameplay-elementen.

debuff

Wat is een debuff?

Een debuff is een negatief effect in games dat de prestaties van een personage vermindert. Ontdek hoe debuffs werken en hun impact op gameplay in onze uitgebreide kennisbank.

gamepad

Wat is een gamepad?

Een gamepad is een essentieel accessoire voor gamers. Ontdek wat een gamepad precies is, hoe het werkt en waarom het zo populair is onder spelers van verschillende platforms.

co-op games

Wat is een co-op game?

Ontdek wat een co-op game is en hoe het multiplayer-ervaring naar een hoger niveau tilt. Lees meer over samenwerking en plezier in coöperatieve games.

leveling systeem

Wat is een leveling systeem?

Ontdek wat een leveling systeem inhoudt en hoe het je game-ervaring verbetert. Leer over progressie, beloningen en uitdagingen in diverse spellen.

hit scan

Wat is een hit scan?

Ontdek wat een hit scan is in games en hoe het de gameplay beïnvloedt. Leer over de voor- en nadelen van hit scan wapens in verschillende genres en spelstijlen.

side-scroller

Wat is een side-scroller?

Ontdek wat een side-scroller is en hoe dit spelgenre werkt. Leer over de kenmerken, geschiedenis en populaire voorbeelden van deze klassieke gamestijl.

health bar

Wat is een health bar?

Een health bar toont de levenspunten van een personage in games. Ontdek hoe deze belangrijke interface-element werkt en waarom het cruciaal is voor gameplay.

respawn point

Wat is een respawn point?

Ontdek wat een respawn point is in videogames. Leer over de functie, types en impact van respawn points op gameplay en strategie. Essentiële kennis voor gamers.

hit detection

Wat is een hit detection?

Ontdek wat hit detection is en hoe het werkt in videogames. Leer over de technieken die bepalen of een aanval raakt of mist, en hoe dit de gameplay beïnvloedt.

cooldown timer

Wat is een cooldown timer?

Ontdek wat een cooldown timer is en hoe deze werkt in games. Lees meer over de rol van cooldown timers in gameplay en strategie in onze kennisbank.

loadout

Wat is een loadout?

Ontdek wat een loadout is en hoe het je gameplay beïnvloedt. Leer over wapens, uitrusting en strategieën om je prestaties in games te verbeteren.

deathmatch

Wat is een deathmatch?

Ontdek wat een deathmatch inhoudt in de wereld van gaming. Lees over de kenmerken, populaire spellen en strategieën van deze intense spelvariant.

triple kill

Wat is een triple kill?

Een triple kill is een prestatie in gaming waarbij een speler drie tegenstanders snel achter elkaar uitschakelt. Ontdek meer over deze indrukwekkende zet in verschillende games

turn-based combat

Wat is turn-based combat?

Ontdek wat turn-based combat inhoudt en hoe het werkt in games. Leer over de strategie, tactieken en populaire spellen die deze spelmodus gebruiken.